רשימת עסקים Business catalog
הפוך לדף הבית | הוסף למועדפים | שלח לחבר | החלפת קישורים | קידום אתרים Russian
תרפיה באמנות טיפול באמנות
מאמרים
איך להתנהג בזמן מעצר וחקירה

הרחקת יונים

קרקס אירופה

ציוד נקיון

נוטריון ועריכת צוואה

שילוח בינלאומי של גופי תאורה – איך למנוע נזקים למטען

גורי אלפי – התפוח לא נפל רחוק מהעץ

הפלה בקרב נערות

עדי אשכנזי – מה זה השטויות האלה?

מה חשוב בבחירת קוסמטיקאית?

אימון אישי אימון NLP

קורס תיווך נדלן

למה בכלל צריך תוספי מזון?

השכרת רכב

על צילום אירועים

ניקיון הבית – טיפים שימושיים

מוצרי חשמל באינטרנט

משרד עורכי דין תעבורה

קולקציות הטפטים החדשה של אורגד

חשיבות הוילונות בחדרי הבית השונים

בחירת צעצועים לגיל המתאים

שמלות כלה

בניית אתרים - שלבים

אלבום תמונות דיגיטלי

איך לבחור חברת אחסון אתרים

פרסומת אינטראקטיבית

לרדת במשקל? רק אצל אירנה!

אינדקס עסקים

עיצוב גינת פרחים מדהימה

עבודה בחוץ לארץ

מעבדת SOUNDEXPERT

כיצד בוחרים מצלמות אבטחה?

קידום אתרים - קידום עסקים

עלוני פרסום ( פליירים )

כרטיסי ביקור

קופת כרטיסים
קישורים

מטבחים

Русский

תפארת מלכה סלמאן - תרפיה ביצירה והבעה

 

"אמנות היא סוג של מדיציה, ברגע שאדם לוקח מכחול ביד ונופל לתוך שקט ורוגע, נוצרת הקרקע להקשבה שתתרחש"
                                                         
                                                                      ק.ג. יונג

 

תרפיה באמנות, מהי ולמי היא מתאימה?

 

תרפיה באמנות הינה טיפול רגשי ומטרתה לאפשר ביטוי והבעה באמצעים בלתי מילוליים. טיפול באמנות נעזר בביטוי היצירתי ככלי לעולמו הפנימי של האדם.

באמצעות היצירה, מתאפשרים עיבוד ונגיעה בתכנים רגשיים אותם קשה לבטא באמצעים מילוליים.

 

 

תרפיה באמנות מתאימה לכולם -  לילדים, מתבגרים ומבוגרים

 

עצם חוויית היצירה היא בעצמה תהליך טיפולי, האמנות מהווה גורם תקשורתי חלופי למילים אשר מבטא הן את המודע והן את הלא מודע של האדם... הדגש הוא על התהליך.

 

דרך תרפיה באמנות ניתן לחוות את כוח היצירה שמניע את החיים ונמצא בכל מקום בו אנו נוגעים - וזאת מכיוון שהוא בתוכנו, בכל אחד מאתנו. מאחר שהדימוי קודם למילה, אנו יכולים באמצעות יצירת דימויים לעורר אספקטים לא ידועים של הנפש ולהביא אותם למודעות. טיפול באמנות משתמשים במה שמגיע ממקורות מוחבאים - מהלא - מודע אשר יכול לצוף לאור ולקדם הבנה, מודעות, צמיחה וטרנספורמציה.

 

אין שום צורך להיות בעל "כישרון אמנותי", שפת האמנות מובילה אותנו למקום בטוח ואנו מגלים צבע, קו, צורות, חומרים ומרקמים. כך, מתאפשר לנו להתחבר לכוחות היצירה בכל תחום בחיינו.

 

טיפול באמנות פותח לנו דלת להתבוננות אחרת פנימה ומתנהל בשילוב בין תהליך יצירה ספונטני לבין הכוונת המטפל

 

השלב הראשון בתרפיה באמנות הוא תהליך היצירה עצמו, שמתקיים ללא ביקורת ומתאפיין בין הרצון ליצור ותחושת חוסר הכיוון. כדי להתגבר על פער זה על האדם בעזרת המטפל, להרשות לעצמו "לשחק" וליצור באופן אינטואיטיבי ולוותר על החשיבה הביקורתית. נוצרת השלכה של הרצונות והפנטסיות על היצירה האמנותית. השלב השני הוא ללמוד להתבונן בעבודה  מבחוץ, איזה תכנים עולים ממנה ולמה היא מתקשרת.  כאשר תהליך בניית העצמי מלווה בחדוות יצירה, מתפנה מקום לכוחות במקום למגבלות. הפעילות האמנותית עוקפת את הבקרה השכלית ומגלה שביל חדש המאפשר יצירת שינוי .

 

טיפול באמנות מתקיים באווירה מכילה, נוחה ותומכת. התוצר האמנותי נאסף, נשמר ומשמש כתיעוד והד לתהליך הגילוי העצמי של האדם.

 

היצירה בטיפול באמנות עוקפת הגנות ומפחיתה חרדה והתנגדות. עבור הילד, השימוש בשפת היצירה עונה על צורך של ביטוי רגשות באופן רחב ועמוק מבלי שיהיו צריכים להיות ברורים וידועים בצורה מודעת.

 

בגלל היותה עקיפה, היצירה בטיפול האמנות מאפשרת התמודדות עם חומר רגיש וטעון, חשיפה של כאב, קשיים וחולשות בדרך לא מאיימת ועל - כן מפחיתה את ההתנגדות שבד"כ קיימת בטיפול קונבנציונלי.

 

השימוש בכלים היצירתיים מאפשר גם למטפל להיכנס לעולמו הרגשי של הילד ולחוות איתו.

 

באלו מצבים ניתן לטפל באמצעות תרפיה באמנות?

 

טיפול באמנות יכול לעזור לילדים, מתבגרים ומבוגרים לצמיחה אישית ופתרון למצוקות רגשיות:

 

- חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך

- התפרצויות זעם ותסכול

- מצבי טרואמה ופוסט טראומה

- פרידה ואובדן

- מצבי התעללות

- צמיחה אישית ושיפו מיומנויות אישיות

- שיפור מיומנות תקשורת בין אישית במערכות יחסים

- קשיי למידה והפרעות קשב וריכוז

 

 מיהי המטפלת  באמנות - הכשרה וניסיון מקצועי

 

מאז שאני זוכרת את עצמי, הביטוי היצירתי היווה מקור ריפוי ואיזון עבורי, חווית היצירה תמיד הביאה לחיי התרגשות סוחפת וחיברה אותי למקורות הכוח הקיימים בתוכי.

אמונה זו אני מביאה לחיי כיוצרת  ולעבודתי כתרפיסטית באומנות.

במהלך 8 השנים האחרונות עבדתי בתרפיה באמנות עם אוכלוסיות שונות במוסדות שונים ברחבי הארץ וכמו כן בקליניקה פרטית. מצאתי שלא משנה במי מדובר, ישנו מכנה משותף לכלל בני האדם - כוח היצירה,  הקיים בכל מקום ובכל אחד ובו גם טמון כוח הריפוי. לעיתים הוא הולך לאיבוד ואז אנו פשוט זקוקים לעזרה להיזכר בו ולהתחבר אליו מחדש.

אמונה זו אני מביאה לחיי כיוצרת  ולעבודתי כתרפיסטית באומנות.

 

B.A באמנות ולימודי טיפול באמנות בבית - ברל. תעודת הסמכה תרפיה באמנות של משרד הבריאות וסטג' בבריאות הנפש בביח' לבריאות הנפש בבאר- יעקב. בוגרת המרכז הישראלי לגוף-נפש ברמת השרון, בוגרת תוכנית חוויה בלימודי שילוב תחומים לכיתות א – ו, בית - ברל. תעודת זיהוי, אבחון ותכנון עבודה - לקויות למידה וקשיי למידה. אסטרטגיות עבודה עם נוער מאובחן, הוראה משקמת. משרד החינוך.

 

נסיון מקצועי

 

במהלך שנות עבודתי הנני מנחה קבוצות ומטפלת פרטנית במוסדות שונים ברחבי הארץ:

 

* עבודה עם נוער מנותק במעונות של חסות הנוער;

* קבוצת זהות ושייכות של נוער עולה. משרד העבודה והרווחה;

* ביח' לבריאות הנפש בבאר-יעקב;

* מרכז טיפולי של מתי"א ת"א;

* ביס' ביפו של ילדים עם הפרעות בהתנהגות;

* קבוצות ילדים עם הפרעות קשב וריכוז , מפעלי בית עמנואל בר"ג;

* קליניקה פרטית בגבעתיים. עבודה פרטנית עם מבוגרים לשיפור, צמיחה והתפתחות;

  בתחומים שונים בחיים.

* מנחת סדנאות וקורסים: מודעות ואמנות * נשים וקריירה* דמיון וצבע* גוף ונפש*   בכנסים ואירועים פרטיים*.

 

 מאמר 2: 

 על חופש, גבולות וביטוי עצמי בחדר הטיפול באומנות 

 

(קטע מתוך מאמר רחב העוסק בקשר בין העידן החדש ותרפיה באמנות, קטעים נוספים מתוך המאמר יפורסמו בהמשך)

 

"הפחד העמוק ביותר שלנו הוא לא שמא אנחנו חלשים, הפחד העמוק ביותר שלנו הוא שאנו בעלי עוצמה ללא שיעור.

זה האור שבנו- לא האפלה שבתוכנו שמפחיד אותנו יותר מכל.

אנחנו שואלים את עצמינו- איזו זכות יש לי להיות מבריק, יפהפה, מוכשר ואהוב ? למען האמת- איזו זכות יש לך לא להיות? אין שום דבר נאור בלהצטמק כדי שאחרים לא יחושו חסרי ביטחון.

ככל שניתן לאור שלנו להאיר, אנו מאפשרים בלא מודע, רשות לאחרים לעשות כמונו.

ככל שנשתחרר מפחדינו, נוכחותינו תשחרר גם את האחרים מפחד."

                                                                                           ( [1]נלסון מנדלה 1994 )

 

ובכן, כדי לעמוד מול הפחדים שלנו וכדי לראות ולהכיר בעוצמה שלנו ישנו צורך בעזרה חיצונית, בטוחה ומאפשרת. כדי שריפוי זה יופעל ונוכל למצוא את הכוחות לרפא את עצמנו אנו זקוקים למקום בטוח (הוכח כחלק ממבנה המוח ) ולתחושת שייכות- לביחד, מכיוון שאנו יצורים של קשר. כבר מתוך הרחם מתחילה איכות היחסים הראשונית בין הביצית לדופן התא המשפיעה על היחסים בין העובר לאם ולכן, המקום הנכון ביותר לריפוי הוא בתוך קשר.

 

חדר הטיפול באמנות מאפשר זאת. חדר הטיפול הופך להיות מקום מאפשר, מקום בו אפשר להביא את הכל ולהיות הכל. כל זאת מתקיים בזכות ובגלל הגבולות. גבולות פיזיים נתונים וגבולות שנקבעים.

הגבול ה-1 הוא החדר עצמו: הקירות המגינים, הדלת הסגורה ששומרת סוד, גבולות השעה , המקום והיום . ככל שהם יותר קבועים ושומרים על רצף קבוע כך מתקיים בסיס מוצק לעבודה שתבוא בהמשך.

גבולות של כללים בין אישיים שנקבעים ;הסכם/ חוזה בין מטפל למטופל; סכום התמורה עבור הטיפול, כללי הודעות על שינויים וביטולים, משך וזמן כל מפגש והגדרת [2]סיום הטיפול. כמו כן גם הציור והיצירה מקיימים גבול נוסף ומשמעותי בחדר- גבול הדמיון, החוויה וההתנסות.

 

במחקרי מבנה נפש האדם נמצא כי אדם זקוק לגבולות ולסדר קבוע בחייו כדי לממש את עצמו ובצורה פרדוקסלית כדי להרגיש חופשי.

ברגע שמרחב החדר הטיפולי מתקיים כמקום מוגן, מכיל ומאפשר- כך יכולות להתחיל ולהתקיים בחדר מערכות היחסים השונות: בין המטפל למטופל, המטופל והיצירה שלו ושלושת ה"קולות" : הציור, המטופל והתרפיסט- הם  ההיבטים המהותיים של מערכת היחסים הנרקמת בתרפיה באמנות. הציורים מייצגים את שלבי החוויה התרפויטית ומתארים בצורה ברורה את תהליך השינוי  ( ניתן לקרוא על [3]שלושה קולות על תרפיה באמנות בספרה של טסה דאלי ).

 

היצירה משחררת החוצה מאגר תחושות וחוויות ומאפשרת לתכנים שונים לקבל ביטוי מוחשי: הרגשות והחיים הפנימיים מקבלים צבעים צורות וטכסטורות. כעת, אל מול המוחשי ניתן ליצור קשר ודיאלוג אחר, הציור מאפשר "הרחקה" מתוך עצמי ומטופל יכול ביתר קלות לאהוב או לשנוא "חלקים" שלו, להתיידד עם עצמו, להיות ואף לשנות.

 

 

 

אביא שתי דוגמאות מתוך קליניקת האמנות:

1. יעל (שם בדוי) אישה כבת 30 , בעלת רגשות מופנמים וקושי ביצירת קשרים. באחד המפגשים ציירה מעין גרעין סגור, מוקף שכבות עבות של צבע ובהמשך לחומות המגן, הצבעוניות השתנתה לשמחה, דינאמיות , קצב ותנועה. לאחר שיכולה הייתה לראות זאת ולהביע את התסכול , הצעתי לה לעשות פתח ולאפשר יציאה החוצה. יעל החליטה לשנות ולפתוח פתח, פעולה פשוטה זו נתנה לה תחושה של הצלחה וכוח גדול, וזהו הצעד הראשון המוחשי המכוון שעשתה לפתיחת המחסום הרגשי בחייה.

 

2. מיה (שם בדוי) ילדה בת 6 בתקופה בה האב נטש את הבית והאם לא תפקדה, אינה מדברת כמעט , התפרצויות אלימות ומרדנות רבה מול האם .

 

באחד המפגשים הכנו מלבני בריסטול וגזרנו למעין קלפים. קלף אחרי קלף ציירה מיה בטוש שחור בלבד ובכל הקלפים המוני לבבות ופרחים שחורים, בית וילדה, גם כן שחורים- הכל בבלאגן גדול. מיה העבירה באופן מוחשי דרך ציורי הקלפים שלה את מה שמרגישה ולא יודעת לבטא באופן מילולי. במקרה זה הרגשתי שיש צורך למלל את הציור וברגע שקיבלתי את רשותה, סיפרתי סיפור על הקלפים ובסיפור ילדה שנמצאת בבית עם הרבה הרבה אהבה וכיף ויחד עם זה בלבול ובלאגן. מיה נרגעה לאחר שסיפרתי את סיפורה. הציור שהפך למילים העניק לה חופש - רגשותיה לא קבורים יותר בפנים , אלה מובנים ונשמעים כלפי חוץ. מפגש זה תרם רבות להמשך התקדמותה וצמיחתה.

 

מפגשים טיפוליים אלה שהצגתי התקיימו לאחר שכל אחת מהמטופלות כבר הייתה בטיפול לפחות חצי שנה. במהלך זמן זה הגבולות שהתקיימו ומערכות היחסים האישיות שנוצרו, איפשרו את תחושת הביטחון ממנה פרץ חופש הביטוי.החופש להוציא החוצה את הפחדים, להתעמת מולם ולעשות פריצת דרך רגשית שהובילה לשיפור באיכות חייהן.

 

וכך, כאשר אדם, מתבגר או ילד, בוחרים, להגיע שבוע אחר שבוע ולהיפגש עם עצמם דרך הציור: עם התחושות, הפחדים ועם כל היופי, העוצמה והאור הקיימים. ליצור, להנציח ובעיקר להיות חופשיים- להיות מי שאנו- שם מתקיים ריפוי.



 

[1]נלסון רוליהלאלה מנדלה. נולד ביולי 1918 .נשיא דרום אפריקה לשעבר, ממנהיגי המאבק נגד משטר האפרטהייד. מנדלה נחשב ע"י תושבי דרום אפריקה ל "אבי האומה". זהו קטע מתוך נאום ההכרתרה.

 

[2] סיום הטיפול מתייחס לקביעה מראש של משך הטיפול או הגדרה על מספר טיפולים שיעסקו בפרידה מרגע ההחלטה לסיים את הטיפול- משתנה עפ"י הגישות השונות.

 

[3] שלושה קולות על תרפיה באמנות. ציור, מטופל, תרפיסט. טסה דאלי, גבריאל ריפקינד, קים טרי.

הוצאת ספרים "אח".

 

כל הזכויות שמורות לכותבת המאמר. עבור כל העתקה של המאמר או כל חלק ממנו נדרש אישור של הכותבת

aviviart@gmail.com


תרפיה באמנות טיפול באמנות תרפיה באומנות טיפול באומנות  פסיכולוג

02-6529256 052-2315291
חזר לקטגוריה תרפיה באמנות טיפול באמנות
אין בפרסום בתי העסק באתרנו משום המלצה על עסק זה או אחר. האתר אינו נושא בכל אחריות בשל מעשיהם של מתפרסמים בו
תוכן הפרסום באתר באחריות המפרסמים בלבד ואין המערכת אחראית לכל הפרה מצידם
All rights reserved © Medial Group 2006 © Created by FishArt Studio   בראבו   כרטיסים למופעים   פרקטים   הרחקת יונים השוואת מחירים